Uit eten (2)

Maar het Gentse avontuur kreeg nog een vervolg. Na een schitterende wandeling met enkele familieleden rond een van de mooiste plassen in Oost Vlaanderen streken we neer in een restaurant, gelegen aan een drukke doorgangsweg, maar met zicht op het "meer" en met een kindvriendelijke speelkamer.

De vriendelijke jongedame die ons "bediende" was blijkbaar niet bepaald professioneel (ik had deze opmerking eerder minder vriendelijk geformuleerd, maar alla). Ik hoorde later dat ze een beginnelinge was. Haar optreden was inderdaad amateuristisch, en de verschillende personen die in de zaal werkten leken ook totaal niet op mekaar ingespeeld.

Het had enige voeten in de aarde voor het aperitief op onze tafel belandde. En het duurde een eeuwigheid voor het voorgerecht aankwam (het restaurant was druk bezet maar verre van vol).

Ikzelf had de stommiteit begaan de aperitiefhapjes van het huis te bestellen die als "tip" werden aanbevolen, en kreeg een bijna onoverzichtelijke stapel - niet onsmakelijke - gefrituurde hapjes, olijven, twee soorten kaasblokjes en een hoop salamiblokjes. Iets wat je opdient voor een tafel dorstige klanten die druk aan het kaarten of aan het zuipen zijn, maar niet als voorgerecht.

Ik maakte de fout, maar werd niet door de bediening ingelicht over de aard van mijn keuze. Een neef volgde mijn voorbeeld en kreeg ook zijn bord niet leeg. Veel te veel en totaal ongepast als voorgerecht.

Eerlijkerwijze moet ik toegeven dat de rest van het gezelschap best tevreden was over hun klassieke voorgerechten (carpaccio, de onvermijdelijke scampis enz).

De tijd verstreek en lang voor het voorgerecht op was stond onze tafel volledig droog. Na veel moeite konden we de aandacht trekken van onze lieve bedienster die - zeer verwonderd - opmerkte dat ze dacht dat ze de wijn pas bij het hoofdgerecht mocht opdienen : sommige mensen zouden blijkbaar beter niet te veel denken. We kregen dan eindelijk - het voorgerecht was toen al geschiedenis - wijn, water en de bestelde niet alcoholische drankjes.

De tijd verstreek. Nadat een verkeerd hoofdgerecht op onze tafel belandde en weer verdween - maar de bijbehorende friet bleef staan tot een van mijn tafelgenoten reageerde - werden de hoofdgerechten opgediend. Nogmaals, de tafelgenoten leken tevreden met hun (enorme) cote à l'os en andere bestellingen.

Ik vroeg en kreeg paling in 't groen. Dit was op twee na de slechtste paling in 't groen die ik ooit gegeten heb. De gebakken paling was droog en leek op een soort veredelde kunststof en het bijna kakigroene soepje dat erbij opgediend werd leek in niets op de weelderige en smaakvolle, kruidige fel groene saus die ik bij die bestelling verwacht. Ik heb meer dan de helft van mijn portie laten staan.

De koffie was lekker, maar de rekening bezorgde mij een zeer onaangenaam moment. En toen ik ging betalen liet men mij na een "ik kom direct" nog minutenlang met mijn rekening en betaalkaart in de hand aan de keukendeur staan. Aan de tafel betalen kon niet omdat de kaartlezer daar "niet werkte".

Alles samen een bepaald onaangename ervaring. Zo'n amateuristische bediening heb ik in mijn jarenlang restaurantbezoek eigenlijk nog niet meegemaakt. Veel te lang wachten ja, onbeschofte kelners ja, maar zo'n (vriendelijke) incompetentie ...

Maar mijn gezelschap beleefde toch een heerlijke avond toen ze zagen hoe ik mijn tong bijna afbeet om toch niet te veel te reageren. Ik heb al lang geleerd dat verbaal reageren niet helpt. Niet reclameren en gewoon wegblijven is de boodschap.

3 comments:

Anonymous said...

Wie, wat, waar ???

pablo said...

Wie het schoentje past, hij trekke het aan.

Pablo said...

Ik vergat nog onbeschofte uitbaters te vermelden.