Save our souls

Het is best mogelijk dat mijn grijze materie nog altijd niet goed werkt, maar bij het lezen van onderstaande tekst krijg ik toch bijna een toeval.

"De gemengde bijzondere commissie die moet nagaan of de regering de bankencrisis goed beheerd heeft, is met zijn hoorzittingen gestart. Topeconoom Geert Noels was de eerste spreker die achter gesloten deuren tekst en uitleg kwam geven."

Lees : http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF03032009_039.

Dat meneer Noels, een intelligent en achtbaar man, opeens guru number one geworden is neem ik er graag bij ; zij hadden er veel slechtere kunnen kiezen. Maar wat is de zin van die onderzoekscommissie ?

Wat kan daar ooit uit voortkomen behalve nog veel meer agitatie en verwarring ? Het probleem is zich nog aan het vormen en ze willen al gaan weten wie , wat en hoe ? Ik denk niet dat dat in het komende decennium nog duidelijk wordt ...

Een vergelijking : ons "schip van staat", onze economie, is, mede door de incompetentie van de kapitein en bemanning, op een rots gelopen. De romp is gescheurd en scheurt nog altijd verder. Het schip zinkt. Maar niemand probeert dat gat te dichten of het water weg te pompen. Eerst moeten we weten door wiens schuld dat gat ontstaan is. En voor de rest maar hopen dat the great one een uitweg vindt.

Dat kan er bij mij niet in. Hebbben die mensen echt niets anders te doen ? Is dat nu echt een prioriteit ? Dat varkentje van schuld en onschuld kan toch ook later gewassen worden ?

Of ben ik toch gek aan het worden ? De crisis is nu al een half jaar goed zichtbaar en voelbaar, en nog beseffen die dames en heren niet dat de vaste grond onder hun voeten aan het verwdwijnen is in een tsunami van hebzucht en incompetentie ...

Fiddling while Rome burns : alleen is het aantal violisten nu niet meer te tellen.

No comments: