Juist !

Ik had het niet beter kunnen zeggen. Rik Pinxten, voorzitter van de Humanistisch-Vrijzinnige Vereniging in De Standaard van vandaag :

"... vandaag wordt er steevast gefocust op alles wat we als Vlamingen zelf doen en ook zouden moeten kunnen doen. Want wat we zelf doen, doen we zogezegd beter. Maar die houding getuigt van pure kneuterigheid. Het is een ongelooflijke kortetermijnvisie die bovendien antihumanistisch is, omdat ze de mensen iets wijsmaakt en niet solidair is. Het idee dat Vlaanderen op zichzelf beter af zou zijn, zoals dat in politieke middens zo wordt opgeblazen, is puur boerenbedrog. Ik heb me eraan geërgerd dat het in de verkiezingscampagne altijd over meer Vlaanderen is gegaan. Dat nationalistische discours werkt nefast."

"We zitten in een tijdperk van fundamentele verschuivingen, voornamelijk in de economische sector. Dat heeft voor ons wel degelijk concrete gevolgen. Het feit dat er zich bijna iedere week in een of andere multinational in Vlaanderen ontslagen voordoen, is daar een bewijs van. Ook de politieke macht verschuift naar een steeds hoger niveau, ik denk maar aan het Europese parlement dat vandaag al over veel dingen in ons dagelijks leven beslist. In die context heeft het toch geen zin dat wij ons maar op onszelf blijven richten ? Ik begrijp niet dat men maar blijft doen alsof er zoiets bestaat als zijn eigen boontjes doppen in deze wereld. We blijven is ons kleine landje, onder onze kerktoren, maar voort woelen in een nationalisme van de jaren stillekes. Dat is toch niet te vatten ? Bovendien vind ik het bijzonder gevaarlijk dat dat onafhankelijkheidsdiscours uitsluitend politiek getint is, en het economisch aspect te zeer uit het oog verliest. De loskoppeling van de politiek en de economische realiteit heeft in het verleden al bewezen dat ze gevaarlijk is, denk maar aan het fascisme. Doordat beide zo van elkaar worden afgescheiden, zit men met een zeer eigen logica. Er is geen rem meer die politieke visies op basis van de realiteit kan bijsturen."

Hoewel ik mijn twijfels heb over de zin betreffende economie en fascisme - was de economie geeen dragende kracht voor het fascisme ? - toch hartelijk dank, meneer Pinxten !

No comments: