De kloefkapper

Op 7 september 1932, nu 75 jaar geleden, stierf mijn overgrootvader Hermilianus Neukermans in zijn huis op de Rattenberg (Leopoldstraat) in Okegem. Hij werd te Okegem geboren op 3 October 1855 en verloor zijn vader Amandus (Okegem 1824 - 1857) voor hij twee jaar oud was. Hij had drie zussen - een stierf zeer jong - en een broer, die zelfs enkele maanden na het overlijden van zijn vader geboren werd. Moeder Catharina Asselman (Okegem 1823 - 1892) stond er na acht jaar huwelijk alleen voor ...

Hermilianus - ik heb eigenaardig genoeg nooit zijn roepnaam geweten - was een keuterboerke en klompenmaker. Hij was ook (een tijdje ?) suisse in de kerk, en naar ik hoorde was hij geen van de gemakkelijkste.

Hij was gehuwd met Manse (Clementina) Broeckaert (Okegem 1858 - 1939) met wie hij acht zonen en twee dochters had. Hun oudste zoon, Naren (Bernard) stierf in 1921 aan de gevolgen van een gasaanval in de eerste wereldoorlog. Zijn derde zoon, mijn grootvader Cis nam de ouderlijke woning over.

Mijn overgrootvader's broer Ferdinand huwde met een zus van mijn overgrootmoeder Manse - er waren dus twee koppels Neukermans-Broeckaert in Okegem en ze waren nog buren ook (waarschijnlijk was op een bepaald moment het voorouderlijk erf gesplitst).

Over het tweede koppel is er enige verwarring : mijn moeder sprak over nonkel Jef (grootoom Ferdinand ?) en tante Adèle (groottante). Die tante heb ik nog gekend. Volgens mijn gegevens stierf ze in 1945, maar in mijn geheugen situeert haar dood zich later, maar voor het overlijden van mijn grootmoeder Marie (De Vidts, de vrouw van Cis), die gestorven is op 25 september 1949.

Een foto van mijn overgrootouders en van mijn grootouders vind je eerder in deze blog ("My great-grandparents" en "My maternal grandparents").

****

Het huis van mijn grootouders en overgrootouders ... ik heb er de beste herinneringen aan - ik bracht er al mijn vakanties door tot diep in de jaren vijftig. Er was een behoorlijk grote tuin aan en in het midden, achter de boomgaard, stond een met rozen overgroeid gebouwtje waar mijn overgrootvader de klompen maakte. Dat gebouwtje heb ik niet meer gekend, maar mijn moeder sprak er nog dikwijls over en ook over de klompen die haar grootvader voor haar maakte en altijd speciaal versierde met een bloemetje.

Na het overlijden van mijn grootvader werden huis en "geleeg" verkocht en enkele jaren later werden huis en bijgebouwen afgebroken en vervangen door een nieuwbouw.

No comments: