Cowboys and Indians

Op mijn werk had ik de reputatie dat ik een onverbeterlijke America-lover was. Dat was in de jaren tachtig en negentig al niet "de bon ton" en er werd soms een beetje meewarig op mij neergekeken. Ik had inderdaad een grote bewondering voor dat land en zijn inwoners en kon ook niet vergeten dat ze ons twee maal uit de klauwen van de Hun gered hebben.

Maar wat er de laatste jaren gebeurt zou zelfs de trouwste fan doen twijfelen. Ik dacht er weer aan door een commentaar in De Standaard van vandaag van indianenleider Russell Means (*), die zegt dat Amerika gedoemd is om te mislukken. Daar is inderdaad al een aardige bibliotheek over volgeschreven, en ik zou het stilaan ook gaan geloven.

"De Amerikanen hebben geen cultuur. Nou ja, hun cultuur is oorlog. En verovering. Dat is altijd zo geweest. Hun aftakeling ligt vast in de geschiedenis. Elk rijk draait om macht en angst. Wat ze hebben veroverd, zullen ze ook verliezen. En om de angst daarvoor te beteugelen, willen ze nog meer macht, wat leidt tot een steeds groter wordend miltair apparaat. Maar de kosten daarvan worden een te zware last. Zo gaat het bij elk rijk. Grootmachten worden nooit van buitenaf verslagen, ze brokkelen altijd af door krachten van binnenuit."

Dat is moeilijk tegen te spreken door iemand die de geschiedenis van de USA een beetje kent en die weet wat er met alle historische wereldrijken gebeurd is.

Maar wat komt in de plaats ? Chaos op wereldvlak ? Moeten we proberen te bouwen aan iets nieuws zonder bouwplan, of moeten we het oude zo goed mogelijk - en tegen beter weten in - beschermen ?



(*) Russell Means is een Lakota activist en revolutionair kunstenaar ; hij is onder meer bekend van de bezetting van Alcatraz Island in 1669 en van Wounded Knee in 1973.

Is dat al zo lang geleden ?

No comments: