Een huwelijk ... en wat mijmeringen

Morgen is het 68 jaar geleden dat mijn ouders "voor de wet" getrouwd zijn te Okegem. Het kerkelijk huwelijk volgde de dag nadien op 22 juli 1939.

Nu alle mogelijke en onmogelijke samenlevingsvormen naast het traditioneel huwelijk ingang hebben gevonden en erkend worden vraag ik mij af waarom de regel blijft dat het burgerlijk huwelijk moet gesloten worden voor het kerkelijk huwelijk ? Waarom ook niet de mogelijkheid geven om een puur kerkelijk huwelijk te sluiten ? Misschien wel een beetje om de gelovigen te "toeken" ?

Het is wonderbaarlijk hoe onvoorstelbaar snel de ethiek en de moraal (of het gebrek er aan) veranderd zijn in mijn levenstijd, en meer bepaald in de laatste veertig jaar. Sneller dan in de vijfhonderd jaar voordien, denk ik. Telecommunicaties en de razendsnelle ontwikkelingen in transportmogelijkheden zullen zeer waarschijnlijk een langer durende en diepgaander invloed hebben op de evolutie van de mensheid dan de massale slachtingen van beide wereldoorlogen.

En eigenlijk denk ik dat we nu pas beginnen te leren hoe wij met die evoluties moeten omgaan. Tot nu toe was het : groei om de groei, vooruitgang om de vooruitgang - nu beginnen we ons eindelijk vragen te stellen over het maatschappelijk nut en de kost van die "vooruitgang".

No comments: