Genealogie - liefhebbers of amateurs ?

Genealogie is een populair tijdsverdrijf geworden, vooral voor oudere mensen. Een bezoekje aan een van de vestigingen van het Rijksarchief kan je daar snel van overtuigen. Mijn liefde voor genealogie bestaat al sedert mijn tienertijd maar kon pas opvlammen na mijn pensionering.

De gemakkelijk beschikbare gegevens groeien snel aan. Vele mensen maken stambomen, gezinsreconstructies enz. en laten anderen daar mee van genieten. Daar zijn we zeer dankbaar voor.

Een ding moet me echter van het hart : ik surf zeer regelmatig op meerdere genealogische sites en werkgroepen. En ik schrik bijna dagelijks van het erbarmelijke taaltje waarin vele berichten en/of vragen gesteld worden. Dit geldt zowel voor het Vlaams - ik zal een inspanning doen en het Nederlands noemen - als voor het Frans.

Iedere genealoog weet dat hij alle gegevens aan de bronnen moet nachecken, een eerlijk gebod dat slechts weinigen - wegens gebrek aan tijd - kunnen of willen naleven. Indien de gegevens die men op internet vindt even (on)betrouwbaar en even (on)critisch benaderd zijn als het taalgebruik, dan zijn we inderdaad zeer ver van huis ... en zitten veel van onze collega's op een genealogisch dwaalspoor ...

In short : the language of many genealogy fans is simply terrible and full of elementary mistakes ; what if their data are as unreliable as their language ?

No comments: