NMBS

Vele treinreizigers hebben vandaag nog maar eens kunnen genieten van de tractaties van de onafhankelijke spoorvakbond OVS.
Dat is niet nieuw ; vele jaren terug schakelde ik over van de trein op de auto mede om de regelmatige gijzeling door deze dames en heren te vermijden. Andere redenen waren : de duur van het traject met meerdere en dus dikwijls gemiste aansluitingen, de stiptheid in het algemeen, en de bijna georganiseerde klantonvriendelijkheid, of beter de onverschilligheid van de NMBS : klanten waren een onvermijdelijk en noodzakelijk kwaad en zeker niet de bestaansreden van de maatschappij.
Laat me wel duidelijk stellen dat die onverschilligheid moest toegeschreven worden aan de maatschappij, en niet aan het personeel, dat meestal wel van goede wil was, maar even weinig ingelicht werd als de reizigers.

Deze maand herhalen de nogal kort aangebonden dames en heren van deze militante vakbond hun tractatie nog enkele malen, o.a. op Kerstavond en op Oudejaar. En wie storen ze daarmee ? Verre van mij de gedachte dat ze hun dagen toch uitzoeken om zoveel mogelijk onschuldige reizigers te pesten …

Maar alles is nog niet verloren : de ombudsman van de spoorwegen meldt dat de relatie tussen de NMBS en de wereld buiten haar treinstations in stijgende lijn gaat. "In pakweg vijftien jaar tijd is er al heel wat verbeterd.”

Mooi zeg ! Indien de NMBS nu ook nog haar personeel op één lijn krijgt, en zich wat meer om haar reizigers, en om wat er in haar stations en met haar "rijdend materieel" gebeurt gaat bekommeren, dan komt misschien alles toch nog goed !

Maar simpel is het niet, weet ook de ombudsman. "Sinds de NMBS-holding met haar verschillende pijlers op poten is gezet, zijn de zaken er niet eenvoudiger op geworden. Ik geef dat altijd mee in mijn jaarverslagen, maar het is nog te vroeg om te oordelen of de klant nu daadwerkelijk beter is geworden van die nieuwe structuur of niet. Waar nog aan gewerkt kan worden is het overleg met de klanten en het doorhakken van de knopen. Op een gegeven moment moet je een beslissing nemen en daar verantwoording voor afleggen. Een transparante communicatie is daarbij onontbeerlijk."
.
Transparante communicatie en verantwoording : begrippen die misschien nog eens goed moeten uitgelegd worden aan de managers van de spoorwegen ?
.
En voor hen die denken dat de geplande privatisering een oplossing kan brengen : keep on dreaming : kijk naar wat er gebeurt in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk …

Zie ook :

No comments: