Betlehem

Uit Kerknet :

Pax Christi International, de Commissie Rechtvaardigheid en Vrede in Jeruzalem, de Conferentie van Europese Commissies Rechtvaardigheid en Vrede en de International Fellowship of Reconciliation roepen inmiddels al voor de achtste keer op tot een solidariteitsactie met Betlehem, naar aanleiding van Kerstmis. De actie wil partners in het Heilige Land helpen geweldloze manieren te zoeken om recht te doen en een rechtvaardige en vredevolle toekomst voor beide volken mogelijk te maken. ... Mensen die de actie steunen kunnen hun kerstwensen, bij voorkeur in het Engels, vóór 25 december e-mailen via http://www.paxchristi.net/.

***

De contrarian in mij kan het niet laten : volgens de pers is de kribbe op het Sint Pietersplein te Rome dit jaar gesitueerd in de timmerwerkplaats van St Jozef in Nazareth. Na een dikke 2000 jaar was het tijd voor een verandering zeker ? De staties van de kruisweg moesten gedurende de Goede Week 2007 ook zonodig gemoderniseerd worden.

Vrede !

3 comments:

Lebbercherrie said...

De kruisweg moderniseren? Hoe zo? Vierde statie: de heer jumpt een deuntje? Vijfde statie: de heiland laadt zijn gsm op? Hoe kan men dat moderniseren? Zoals ik het begrepen heb is de kruisweg toch de twaalf staties van de kruisiging, dus de weg die Christus aflegde met het kruis naar en op de berg Golgotha?

Anonymous said...

Zeer kort : de kruisweg herdenkt 14 momenten uit het lijdensverhaal van Christus (sedert de vorige paus werd er soms een 15e statie aan toegevoegd).
Bij de kruisweg in het Coliseum op Goede Vrijdag 2007 heeft de paus veertien andere momenten uit het lijdensverhaal gekozen - alla, indien ik goed tel, 11 nieuwe en drie oude.
Ik weet niet of dit eenmalig was of niet.

Lebbercherrie said...

Aah, nu begrijp ik het, ik dacht even verkeerdelijk dat men het gehele lijdensverhaal ging aanpassen. Silly me.