Leerproblemen

De Standaard weet dat één kind op vier leerproblemen heeft.

Lees : http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMA30082008_001&ref=front.

Enquetes en statistieken ... Indien ik nog wat jonger was zou ik misschien proberen te doctoreren op een proefschrit in verband met maatschappelijke relevantie van enquetes en statistieken ... er is een echte stortvloed van dat soort "informatie". Soms denk ik dat - indien ik al die statistieken zou proberen te combineren - ik tot de conclusie zou komen dat iedere Belg, minstens op een tiental punten, ergens een abnormaal trekje heeft. Of dat er veel meer afwijkingen zijn dan levende personen.

Economie en statistiek is een explosief mengsel ; progressieve sociologie en slecht toegepaste statistiek is een van de gevaarlijkste kankers in onze moderne maatschappij. Iedereen kan alles bewijzen, of toch zo ongeveer. Een wetenschappelijk sausje, een telefoontje naar de media, en klaar is kees.

Maar terug naar onze leerlingen. Ik geloof niets van dat soort enquetes, maar het zou mij persoonlijk een mirakel lijken dat, in een totaal ontwrichte egocentrische, libertaire maatschappij, er nog 75 % van de kinderen geen leerstoornissen zouden hebben !

No comments: