Stemplicht ?

Stemrecht is een fundamenteel recht waarvoor onze voorouders lang en bitter gestreden hebben tegen de "gevestigde belangen" van hun tijd.
Stemplicht, of eigenlijk opkomstplicht (want in het stemhokje doet ieder wat hij wil - stemmen of niet) is in mijn ogen een ongezonde uitwas van de democratie. Zij geeft politiekers een goed gevoel, want iedereen - van prins tot dakloze zwerver - speelt mee. Zij zorgt ook voor stapels proteststemmen.
Voor mij hoeft het deze keer echt niet, want - om telkens verschillende redenen - kan ik voor geen enkele partij stemmen. Allemaal hebben ze wel een of ander punt in hun programma dat voor mij echt niet door de beugel kan. Ik word niet graag in een kastje geduwd en niemand kan mij verplichten compromissen te sluiten. Mijn gang naar het stemlokaal komt dus enkel mijn lichamelijke conditie ten goede.
Bij vrije opkomst zouden “onze vertegenwoordigers” eindelijk eens kunnen zien wie er echt in hun bollenwinkel geinteresserd is. Voor mij volstaat het om te weten dat ik kan gaan stemmen wanneer ik het werkelijk nodig acht.
Laat ons vrij te kiezen of we onze “staatsburgerlijke plicht” al dan niet gaan uitoefenen !
Laat ons voor één keer een voorbeeld nemen aan Nederland !

For my foreign readers : I stated that - for various reasons - and although I cherish the right to vote - I do not like to be obliged to vote.

1 comment:

Anonymous said...

Indien verkiezingen tot nuttige veranderingen konden leiden, dan waren ze al lang afgeschaft en verboden.