Acht Juni ...

Mijn moeder's verjaardag.

Uit mijn kwartierstaat - in chronologische volgorde :

Jacoba Van Leefdaal (oudbetovergrootmoeder) overleed op 8 Juni 1721.
Margaretha Felicitas Neukermans (mijn moeder) werd geboren op 8 Juni 1914.
Felix De Vidts (mijn overgrootvader) overleed op 8 Juni 1940, ongeveer een half jaar voor mijn geboorte.

Een paar dagen later kwam mijn vader ook terug thuis te Okegem na de 18daagse veldtocht. Ik meen mij te herinneren dat mijn moeder zei dat ze gedurende de begrafenismis verwittigd werd dat mijn vader terug was - een grote vreugde en een groot verdriet op dezelfde dag.
Mijn vader werd gevangen genomen na de slag aan de Leie en werd vrijgelaten in de omgeving van Maubeuge (Frankrijk) van waar hij te voet naar huis kwam.

(Op mijn moeder's gedachtenisprentje staat foutief 6 juni als geboortedag - niemand had de fout opgemerkt ...)

4 comments:

Ann Timmermans said...

Now what is this? isn't this an English blog anymore?

I miss it already(snort)

Pablo Carpintero said...

Dear lady Booty,
I indicated earlier on that part of the genalogy at least would be in Flemish. If and when "foreign" interest is shown, I still can translate the required parts.
I do this because I am too lazy to translate everything and because part of my target readership does not understand English.
I already got some quite vocal remarks. Am I forgiven ?

Pablo Carpintero said...

I was so troubled by our remark - I ment genEalogy of course.

Ann Timmermans said...

sure you are!