Een oude foto en een mysterie opgelost

(Foto volgt)

Op de foto staat mijn moeder’s grootvader, Felix De Vidts (Pamel 12 april 1853 – Pamel 8 juni 1940) en mijn grootmoeder aan vader’s kant Rosalia Margaretha Ravijst (Meerbeke 20 maart 1892 – Gent 2 december 1973). De (slechte) foto werd gemaakt ter gelegenheid van het huwelijk van mijn ouders op 22 juli 1939.

Mijn moeder wist dat ze “verre familie” was van mijn vader, maar ze wist niet (meer) hoe : ze ontmoette mijn vader op de begrafenis van haar oudste broer, mijn nonkel Kamiel Neukermans in 1935. Mijn vader was daar met zijn moeder en een “tante” van zijn moeder.

Tientallen keren heb ik mijn moeder ondervraagd en de interessante artikels in het Davidsfondsklokje van Pamel uitgespit – zonder succes. De laatste persoon die wist hoe de vork aan de steel zat was mijn vader’s moeder (zoals gemeld gestorven in 1973) en zoals we allen weten : ieder mens die sterft is een museum dat brandt.

Bij mijn eerste bezoek aan het Rijksarchief te Beveren, een paar jaar geleden, zocht ik vooral aan mijn vader’s kant – voor mijn moeder was een groot deel al opgezocht o.a. door haar broer Eugeen, die ons een paar jaar geleden ontviel.

Daar stelde ik toevallig vast dat de grootmoeder van mijn vader’s moeder Antonia De Vidts heette en dat ze uit Pamel kwam. Ik liet alles vallen en inderdaad, het mysterie was snel opgelost. Zij was een oudere zus van mijn moeder’s grootvader Felix De Vidts die zelf een “achterkomelingske” was.

Dus :

Mijn vader Petrus Joannes Timmermans (Meerbeke 14 october 1913 – Sint Amandsberg 20 april 1980)

Zijn ouders : Pieter Jozef Timmermans (Meerbeke 18 augustus 1886 – Ninove 4 december 1953) X Rosalia Margaretha Ravijst (data : zie hierboven)

Haar ouders : Petrus Joannes Ravijst (Nieuwenhove 1 januari 1861 – Meerbeke 21 januari 1944) X Joanna Maria De Schepper (Meerbeke 18 juli 1864 – Meerbeke 9 januari 1890)

Haar ouders : Ludovicus De Schepper (Meerbeke 15 juni 1833 – ...) X Antonia De Vidts (Pamel 17 mei 1840 – ...).


Mijn moeder : Margaretha Felicitas Neukermans (Okegem 8 juni 1914 – Sint Amandsberg 26 september 2000)

Haar ouders : Joannes Franciscus Neukermans (Okegem 24 december 1886 – Aalst 1 juli 1961) X Maria Antonia De Vidts (Pamel 31 januari 1885 – Okegem 25 september 1949)

Haar ouders : Felix De Vidts (zie hierboven) X Blondina Muylaert (Denderhoutem 4 juni 1849 – Pamel 10 februari 1942).



Antonia De Vidts was het derde kind van Joannes De Vidts (Pamel 25 januari 1811 – Pamel 28 augustus 1881) en van Maria Elisabeth Van der Sleyen (Pamel 9 mei 1811 – Pamel 22 juli 1860).

Felix was hun achtste en laatste kind. De drie kinderen voor hem (een naamloos, Benedictus en Jan Baptist) stierven jong – vanwaar het gezegde dat hij een achterkomelinkske was. Gezien de relatief jonge leeftijd van Felix bij het overlijden van zijn moeder – ongeveer zeven jaar - werd hij grotendeels mede door zijn oudere zusters opgevoed.

1 comment:

Anonymous said...

I finally rediscovered the picture. See the post : "Finally !!!" of January 11 2008.