Dendermonde

De Standaard van vandaag meldt de ontdekking van een "Unieke middeleeuwse waterloop in Dendermondse Zwarte Zusterstraat". Archeologie is een van mijn secondaire interesses.

De archeologen legden in de proefsleuf een middeleeuws afwateringssysteem - is dat noodzakelijkerwijze een waterloop ? - bloot. 'Dat moest regenwater afvoeren van de Kerkstraat naar de Dender' ... en dan komt het vreemde deel : 'of andersom'. Dus als de Dender overliep werd het water de Kerkstraat in gestuurd ? Eigenaardig nee ??

Panne en sommige regels

Omdat ik door een technische panne enkele dagen verloor heb ik een achterstand van een vijftal personen onder mijn rechtstreekse voorouders (geboren of gestorven tussen 26 en 31 juli). Ik vul die zo snel mogelijk aan.

Het zal al opgevallen zijn dat ik behalve voor de persoon waarvan verjaardag of sterfdag wordt gerapporteerd weinig gedetailleerde data gegeven worden. Dat komt omdat de anderen in de loop van het jaar waarschijnlijk ook aan de beurt komen, toch indien de benodigde gegevens al opgedolven zijn.

Met de familienamen spring ik nogal creatief om en vertaal ze meestal naar de huidige vorm ; voor de voornamen gebruik ik dikwijls de oorspronkelijke vorm.

Verder is vermeldenswaard dat ik voor de meeste rechtstreekse voorouders de gezinsreconstructie heb (man, vrouw en kinderen) behalve voor Meerbeke waar ik nog een pak werk heb.

Wie dezelfde families zoekt en denkt dat ik kan helpen neme contact.

July 26 1793

On that day, Petrus Joannes De Vidts, aged 43, died at Pamel, where he had been born on September 19 1749. Around 1776, he married Carolina Van der Straeten (Ternat ca 1753 - Pamel 1801). They had ten children. Their sixth child and second son was Joannes Franciscus De Vidts (Pamel 1784 - 1839) who married Maria Elisabeth Van Lierde (Pamel 1790- 1838). They had eight children, the second of which was Joannes De Vidts (Pamel 1811 - 1881) who became the father of my great-grandfather Felix De Vidts (Pamel 1853 - 1940).

Blind

I have been out of touch for a couple of days, compliments of Electrabel and Skynet. It just goes to show how dependent we have become on our technical gadgets. After a couple of interventions, by very friendly people indeed, the ADSL line should now be correctly repaired. All's well that ends well, I hope ...

My site meter proves conclusively that, in the few days I was out of combat, very few people missed me and my contrarian remarks. I am glad to be back nevertheless.

It his high season for contrarians. Even the weather helps. We had no Winter at all, Summer in April and now we have Fall in July : abundant rain and showers, wind, cold temperatures - you name it, we got it. Last year we were almost at melting point, now we can use some heating.

Our political heroes are busy going nowhere and possibly ruining the very last chances of survival for our country. They would fit very nicely in the Breughel painting which I reproduced some time ago, but with one major difference. They are not really blind : they just do not want to consider the consequences of implementing their parochial party interests and attitudes. Statesmen indeed.

The Tour de France, which used to be one of the many Summer highlights for your devoted blogger, ended in confusion, a total loss of credibility and acute "scandalitis". How irrational, shortsighted and stupid can "sportsmen" get when large sums of money are at stake ? Lying, conniving and hypocrite ... you know what. And business - the empire of pure, unadulterated greed - is now willing to give lessons in morality to the inhabitants of the professionnal cycling jungle. The blind leading the blind again. Very shortly after inventing ultra flexible rules for "corporate governance", business now teaches the cycling world how to behave. The poacher turned game-keeper.

A well known TV personality recently said that the widespread (politically correct) relativism in morality leads to the corruption of norms and values, and thus to chaos. This is true in every field of human behaviour : in society, in business, in politics... High time for people who think otherwise, but are afraid to talk because they might be labeled conservative and politically incorrect, to start speaking out.

There are signs that this is starting to happen. Hopefully that trend continues. If not, the future appears very bleak indeed.

July 25 1694

On July 25 1694 Judocus Timmermans passed away at Gooik. He had been baptized at Gooik on September 21 1649 and married Catharina (Maria) Appelmans (Gooik 1656 - 1733), who remarried after his death.

They had two children : Cornelius lived for less than a month in november 1679 and Joannes who was born at Gooik in 1686 died at Meerbeke in 1769. He married Maria Anna De Vleeschauwer (Meerbeke 1683 - 1761).

Their son Nicolaes Timmermans - who married twice - lived for almost one hundred years in Meerbeke - from 1711 to 1808. Both father and son had a lot of children. One of them was Philippus (Meerbeke 1740 - 1814). He was a son of Nicolaes and of his first wife Petronella Van Eesbeke (Meerbeke 1706 - 1772). Philippus also married twice and his second wife was Petronella Van den Berghe (Meerbeke 1766 - 1824).

According to my research, this Philippus was the father of Charles Timmermans, who was born at Meerbeke in 1812, when his father was 71 and his mother 46. That is the reason why, a couple of almost ironclad checks notwithstanding, I still hesitate to claim for certain that this Philippus is the real father of Charles.

There are three possibilities : either the data are correct and Philippus is the real father ; or the data are correct and Philippus is the legal, but not the real father ; or an - improbable - mistake slipped in my research and the father of Charles is another Philippus Timmermans altogether.

In genealogy nothing ever is absolutely certain, but to be "as certain" as possible, I will have to reconstitute all the Timmermans families in Meerbeke in the 18th en 19th century - and there are lots of them. This will require very significant additional research but will pay off eventually as I will get a reliable overview of the exact relationships (or lack of it) between all the people bearing the same family name.


Charles who died at Meerbeke in 1883 was married twice too. He and his second wife Maria Anna Van den Houte (who was born in Lieferinge in 1825) were the parents of my great-grandfather Jozef Timmermans (Meerbeke 1858 - 1929).

Nog eens België

Een mij onbekende Luc Sanders schrijft in De Standaard :

"België kun je niet liefhebben zonder het ook onnozel te vinden. De hilarische onnozelheid van zijn land staat voor de rechtgeaarde Belg op dezelfde hoogte als zijn milde liefde ervoor en dus geldt dat ook andersom: welke Belg slaagt erin om zijn land grotesk te vinden, zonder het ten diepste ook zacht te beminnen?"

Ik weet niet of die man meent wat hij schrijft of dat hij zachte ironie pleegt, maar persoonlijk vind ik dat hij de nagel redelijk recht op de kop slaat.

Voor het volledig artikel zie : http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=M91F856P.

Maybe Belgium is a contrarian joke, and, just maybe, that's why I like it ?

July 23 1728

On July 23 1728 Laurentius De Leeuw died at Impegem, where he had been born around 1644.
Apparently, Laurentius did not do too well although he had been an administrator of the "armentafel" in 1672. In 1683 he had a spot of trouble with the lady of Okegem who had a piece of land and meadow sold because he did not pay his rent. Between 1695 and 1722 he lost most of the land he worked on : the surface he tended fell from 172 roeden to 72.

Laurentius married twice and had three children with his first and seven with his second wife ; several of his children had to be assisted with parish funds. He also had a natural son.

His daughter Catharina, born from his second marriage with Catharina Reybosch (+ 1700) passed away at Okegem in 1757. She had married Egidius Vernaillen (Denderleeuw 1691 - Okegem 1759), and their daughter Joanna Vernaillen (Okegem 1725 - Pamel 1791) married Ferdinandus Van der Sleyen (Pamel 1724 - 1810). It is from this Ferdinand that our branch of the De Vidts family took the name "van Fernantes".

Joanna's son Michael Van der Sleyen (Pamel 1758 - 1827) married Petronella Van Eeckhoudt (Pamel 1771 - 1828). They were the parents of Maria Elisabeth Van der Sleyen (see my blog for July 22 1860), the mother my great-grandfather Felix De Vidts.

Belgian jokes galore

Il shall first repeat in English what I wrote yesterday about the startling reaction of our possible (I sincerely hope not, because the guy has no use for Belgium any more) future prime minister, who, being invited to sing the Brabançonne, immediately broke into the Marseillaise. And the worst part of it is that he feels he had been trapped ! One of his French speaking colleagues remarked that he probably is not intelligent enough to memorize the words of our national anthem in French. We have a cartoon figure, Gaston Lagaffe (Guus Flater). Maybe there is a relation somewhere ? Shame, shame !

Today we also read that one of our princes (of which we have a busload, big and small) did not wear his marine uniform because it does not fit any more.

And, in order to give it a better image, tap water is going to be supplied in half litre boxes to local authorities. This is an initiative of the largest supplier of tap water in Flanders, the VMW. One week they are environment friendly ; the next ... plain crazy ?

By the way, I hugely enjoyed the hat worn by our queen, although I most certainly will not be disrespectfull to the point of calling it a joke.

And last but not least, o tempora, o mores, the Simpsons movie will be dubbed in Flemish. A sacrilege ! D' oh !! D' oh !! D' oh !!

July 22 1860

On July 22 1860 my great-great-grandmother Maria Elisabeth Van der Sleyen passed away at Pamel. She did not live to old age as she had been born at Pamel on May 9 1811. She came from a family with six children, three boys and three girls, and, in 1834, married Joannes De Vidts (Pamel 1811 - 1881) who probably followed her to the Koeistraat where her ancestors had lived for some time.

Maria Elisabeth and Joannes had eight children, one of which was stillborn, and another died very young.

On my father's side I descend from their second daughter Antonia ;

on my mother's side I descend from their youngest child Felix - this has been explained in a previous article on this blog.

Gisteren

Het was een 21 juli zoals zovele andere : weinig of geen vlaggen in de straat, geen begeestering, een Te Deum, de gewone houterige personnages uit de "hoogste kringen", een “militair défilé” en de nodige porties half hysterische royalisten met hun “Vive le roi” enz. Slechts twee verschillen met de traditie : de “drache nationale” bleef uit en onze heel misschien toekomstige eerste minister ging voor de cameras van de Franstalige TV af als een gieter – zeer beschamend ! Als hij nu al niet weet wanneer hij beter kan zwijgen, wat kan daar nog van geworden ?

De grote meerderheid van de Belgen is over het algemeen nog steeds Belgisch gezind en koningsgezind. Zie de recente peiling in de kranten (hoewel de reacties op de website van Het Laatste Nieuws het ergste laten vermoeden voor de toekomst, want “Vlaamsche” extremisten zijn er blijkbaar toch genoeg – en hoe beperkter hun inzicht hoe “straffer” hun mening. Indien dat soort volk ooit aan de macht komt is een snelle verhuis naar Frankrijk meer dan aangewezen !)

Maar wij Belgen zijn geen uitgesproken nationalisten zoals vele van onze buren - Engelsen, Fransen en zelfs Nederlanders. Ik ben een Vlaamse Belg. 21 juli is mijn nationale feestdag. Maar ik ben een echte Belg ; vlaggen, défilés, Te Deums en andere koninklijke présences hoeven niet echt ; wat de koninklijke présences betreft zelfs liever niet. Ik ben nooit zo koningsgezind geweest ... maar alla, ze horen er bij zeker ?

Belg zijn is geen kwestie van sentiment of van patriotisme maar van comfort. Onze politieke klasse ten spijt blijft dit een zeer aangenaam land om in te leven ; bij mijn weten zou misschien enkel Frankrijk even aangenaam kunnen zijn. Belg zijn is ook verbonden blijven met geschiedenis, traditie, cultuur en met mekaar. Dat heet solidariteit. Solidariteit tussen Hout-si-Plout en Ploegsteert, maar ook tussen Ploegsteert en Maasmechelen. Ik word ziek van dat opgeklopt Vlaams politiek gedoe en van die ziekelijke Waalse en Brusselse politieke reacties.

Scheiden doet lijden ; en nog duizend maal liever een Filips I als koning der Belgen dan een Bert Anciaux als president van Vlaanderen. Wat we zelf doen, doen we meestal beter ? Dezelfde knoeiers blijven toch op andere niveaus aan de slag. Nee, dank u !

Dat geschreven zijnde zie ik de toekomst toch nogal somber in : de stille meerderheid wordt vroeg of laat toch schaakmat gezet door de opgefokte politieke haantjes en leeuwen en consoorten.

Nothing new under the sun

"The government, which was designed for the people, has got into the hands of the bosses and their employers, the special interests. An invisible empire has been set up above the forms of democracy. "

(Woodrow Wilson, 28th president of the USA, 1913 - 1921).

Een huwelijk ... en wat mijmeringen

Morgen is het 68 jaar geleden dat mijn ouders "voor de wet" getrouwd zijn te Okegem. Het kerkelijk huwelijk volgde de dag nadien op 22 juli 1939.

Nu alle mogelijke en onmogelijke samenlevingsvormen naast het traditioneel huwelijk ingang hebben gevonden en erkend worden vraag ik mij af waarom de regel blijft dat het burgerlijk huwelijk moet gesloten worden voor het kerkelijk huwelijk ? Waarom ook niet de mogelijkheid geven om een puur kerkelijk huwelijk te sluiten ? Misschien wel een beetje om de gelovigen te "toeken" ?

Het is wonderbaarlijk hoe onvoorstelbaar snel de ethiek en de moraal (of het gebrek er aan) veranderd zijn in mijn levenstijd, en meer bepaald in de laatste veertig jaar. Sneller dan in de vijfhonderd jaar voordien, denk ik. Telecommunicaties en de razendsnelle ontwikkelingen in transportmogelijkheden zullen zeer waarschijnlijk een langer durende en diepgaander invloed hebben op de evolutie van de mensheid dan de massale slachtingen van beide wereldoorlogen.

En eigenlijk denk ik dat we nu pas beginnen te leren hoe wij met die evoluties moeten omgaan. Tot nu toe was het : groei om de groei, vooruitgang om de vooruitgang - nu beginnen we ons eindelijk vragen te stellen over het maatschappelijk nut en de kost van die "vooruitgang".

B plus

Op de vooravond van de nationale feestdag heb ik de link naar deze vereniging bij mijn favorieten gezet. Wat ik al over en door deze vereniging gelezen heb bevalt mij zeer, en de scherpe en ronduit vijandige reacties van meerdere Vlaamse politici plus de "spot" van een "kwaliteitskrant" sterken mij in mijn mening dat deze vereniging wel eens op het goed spoor zou kunnen zitten. Ik ben nog geen lid - ik ga niet graag over één nacht ijs - maar wat niet is kan nog komen.

Kint(s)

Uit De Standaard van vandaag : "Kint kan blijven bestaan".

"Burggraaf Etienne Davignon, een van de drie bestuurders van Grect, zegt bovendien garant te staan voor het ethische karakter van de constructie. 'Ik zie niet hoe er een belangenconflict kan ontstaan tussen Kint, dat zich bezighoudt met natuurbehoud en schone technologieën, en de nieuwe stichting van de prins, die promotie maakt voor nieuwe technologieën in de vastgoedsector', zegt Etienne Davignon."

Een van de alom tegenwoordige pijlers van België heeft gesproken. Meer moet dat niet zijn zeker ?

July 18 1719

Cornelius Sterckx died at Pamel Kriebrug on July18 1719 (possibly 1718).

According to the 1693 census he was a well to do single farmer (pachter) who tilled some 15 ha (45 dagwand 44 roeden). He employed two maids, and finally married one of them in 1694.
She died in 1708 ; his second wife died in 1713. His third wife, Catharina Van Caulaert, survived him. Up to now, I know almost nothing about her but I read somewhere that she remarried. Cornelius had six children, one with his first, one with his second and four with his third wife.

Their son Nicolaus Sterckx (Pamel 1714 – 1803) had a daughter Elisabeth (Pamel 1754- Okegem 1799) who became the first wife of Josephus called Judocus Neukermans (Okegem 1736 – 1814). Their son Adrianus Neukermans (Okegem 1788 – 1860) was the father of Amandus Neukermans (Okegem 1824 – 1857) the father of my great-grandfather Hermilianus (Okegem 1855 - 1932).

Maybe Judocus was the ancestor about whom my maternal grandfather said that he wanted to buy some "black" property from the former Ninove Abbey, which the French revolutionaries had closed down. According to the family lore, his wife withheld him by the back of his smock. A nice story, but given the fact that Hermilianus never knew his father and barely knew his grandfather, the story probably originates elsewhere in the family.

As usual, the simple law abiding people who had scruples about buying church property lost an opportunity to better themselves ; others without scruples built huge fortunes.

July 18 1864

Birth at Meerbeke of my father's maternal grandmother, Joanna Maria (call name Leontien) De Schepper. She married Petrus Joannes Ravijst (1861 -1944) and had, to the best of my present knowledge, six children. Her mother, Antonia De Vidts, formed the link between my father's family and my mother's family. This link has been addressed earlier in : "Een oude foto en een mysterie opgelost", June 7th.

Joanna Maria passed way at Meerbeke on December 11 1926.

In this blog I use the ortograph Ravijst - other recent ortographs are Ravijts, Ravyts, Ravyst and even Ravats.

Political correctness ...















in a 16th century version by Breughel the elder.

A more recent version is to be found on : http://www.artnotoil.org.uk/gallery/v/2006/TheBlindLeadingTheBlind---T.jpg.html, but these are not blind, just greedy.

D' oh !

According to various sources, a doughnut-brandishing Homer was painted next to the world-famous giant on the hill above Verne Abbas, Dorset, to promote the new Simpsons film.

The image has been painted with water-based biodegradable paint which will wash away as soon as it rains.

Am I the only one who is confused by the difference in color of the grass under the two figures ?

Bedevaartsoorden


"Met 14 miljoen pelgrims per jaar blijft het Mexicaanse bedevaartsoord Guadeloupe, waar Maria al sinds de zestiende eeuw vereerd wordt, de populairste bedevaartplaats ter wereld. Guadeloupe gaat in de top drie de Sint-Pietersbasiliek in Rome en Lourdes vooraf. Dat blijkt uit de onlangs gepubliceerde lijst van populairste bedevaartplaatsen van ‘The Wall Street Journal’. Volgens de legende verscheen de Maagd Maria op 9 december 1531 aan de indiaan Juan Diego...."

Dit komt uit Kerknet van vandaag : http://www.kerknet.be/nieuws/index.html. Het is genoeg om me nog eens goed op te winden. Legende ???

Ofwel gelooft de rooms katholieke kerk dat Onze Lieve Vrouw werkelijk verschenen is te Guadeloupe, Lourdes, Fatima ... ofwel verwijst ze die verschijningen naar het rijk der fabelen en legenden - en ik ken meerdere priesters die dat doen - maar dan moet ze de ook de moed hebben om die bedevaartsoorden te sluiten en de miljarden die ze er elk jaar opraapt te laten liggen. Een beetje minder "political correctness" en een beetje meer moed zou geen kwaad kunnen. Persoonlijk weet ik wat ik aan Lourdes heb, en dat is geen legende !

Uit de Standaard van vandaag

Ik zeg, niet als eerste, dat het fait divers eigenlijk geen reactie waard is.
Maar ik kan de woordspeling niet weerstaan : mevr. Lynch bijna gelyncht door haar vroegere supporters.
Poor kid (figuurlijk dan) ...

Retirement

I do not like publicity, and I do not particularly like Dexia (or any other bank for that matter) but this is a small masterpiece.
This is exactly how I felt now almost seven years ago.
A tie was part of our "uniform", and I have quite a collection of them. But I haven't worn one since December 31 2000 except for maybe five or six funerals.
Hmm ... ties for business and for funerals ?? I'll have to think about that one ...

July 16 1705

On July 16 1705 Joanna Maria Renneboog was born in Aaigem. She died at Denderhoutem on October 6 1775. She married David De Dier and they had at least five children.

I descend from their daughter Joanna Catharina De Dier (Denderhoutem 1738 - 1822).
She married three times. With her second husband Franciscus Goossens (Denderhoutem 1733 - 1778) she had eight children including Maria Anna Goossens (Denderhoutem 1774 - 1852), who married twice and had nine children with her first husband Paulus Franciscus Vlaminck (Massemen 1773 - Aalst 1819).

Their daughter Coleta Vlaeminck also married twice ; my great-grandmother Blondina Muylaert was born from her second marriage with Franciscus Muylaert (Denderhoutem 1818 - 1888). Blondina had a brother and a sister and five half-brothers and sisters.

This line has been found in http://perso.orange.fr/gunter.depaepe/ and has not yet been verified beyond Coleta Vlaeminck.

Status questionis 2

I never expected a flood of reactions on my blog. Finding a blog one might be interested in is largely a question of luck and mine is quite new ; the number of bloggers or genealogists interested in the families listed on my blog must be limited, and I'm sure nobody is waiting for my contrarian comments.

But the few reactions I get tend to address my contrary comments rather than my genealogy. Again, no problem. I am a contrarian, and I write this blog mainly for my own enjoyment, but reactions to my genealogy are more than welcome, including additional information and corrections. I expect I have made my share of mistakes and have found some already in secondary sources I used.

I also am willing to share my data with other interested parties, although that will become much easier if and when my website will have been developed and published.

Direct male and direct female lines

What do Franciscus Timmermans (+ Gooik 1692) and Joanna Maria Renneboog (Aaigem 1705 - Denderhoutem 1775) have in common ? They are the furthest ancestors I found in the direct male line and in the direct female line (the oldest forefather of my father ; the oldest "foremother" of my mother).

And the difference ? Without a major stroke of luck, Franciscus may be the furthest Timmermans I will ever link to - the church registers for Gooik are a mess for the early 17th century, and, given the high frequency of my family name in Gooik and the surrounding region, it will be difficult to find a sure link. I have not yet looked at other sources, but the same remark applies to any source at all.

Joanna Maria Renneboog is the furthest "foremother", not because I have "ran aground", but because I haven't looked at her ascendancy yet. She is one of the - up to now not so many - forebears who do not find their roots in the southeastern part of the province Oost-Vlaanderen or in West Brabant, regions on which my research has focused.

More about Joanna Maria Renneboog tomorrow.

Dead horse management

Dakota tribal wisdom says that when you discover you are riding a dead horse, the best strategy is to dismount.

However, in management we often try other strategies with dead horses, including the following:

1. buying a stronger whip.

2. Changing riders.

3. Saying things like "This is the way we always have ridden this horse."

4. Appointing a committee to study the horse.

5. Arranging to visit other sites to see how they ride dead horses.

6. Increasing the standards to ride dead horses.

7. Appointing a tiger team to revive the dead horse.

8. Creating a training session to increase our riding ability.

9. Comparing the state of dead horses in today's environment.

10. Change the requirements declaring that "This horse is not dead."

11. Hire contractors to ride the dead horse.

12. Harnessing several dead horses together for increased speed.

13. Declaring that "No horse is too dead to beat."

14. Providing additional funding to increase the horse's performance.

15. Do a comparative advantage study to see if contractors can ride it cheaper.

16. Purchase a product to make dead horses run faster.

17. Declare the horse is "better, faster and cheaper" dead.

18. Form a quality circle to find uses for dead horses.

19. Revisit the performance requirements for horses.

20. Say this horse was procured with cost as an independent variable.

21. Promote the dead horse to a supervisory position.

More on : http://www.coolavenues.com/cafe/jokes/mjokes1.php3.

A golden calf

Some highly original and thought-inspring lines from : http://somehavehats.typepad.com/some_have_hats/2007/07/mother-earth-is.html.
I have slightly edited the text.

The "save the planet" hysteria, regardless of the objective truth to be found somewhere in the midst of the warring scientists, is evil.

First an obligatory paragraph for the people who are hyperventilating: I like trees. I hate litter. Yes, corporate greed is a bad thing and has resulted in a lot of pollution. And yes, the rain forests and the ozone layer and the melting glaciers and the weird weather and the water temperatures ... but okay... Human beings are bad stewards of the planet. Dolphins would have done a much better job.

It seems to me that people are falling into one of two camps regarding the save the planet movement. They either embrace it and start memorizing the soundbites and/or writing checks and/or buying hybrids, or they say "Oh, piffle" and ignore it.
I want to present, for your consideration, a third option. It won't cost you a cent or make you feel guilty. It's this: see this insanity for what it is.

The people who have abandoned God, now noticing a spiritual vacuum (which, as we know, mother nature abhors), have turned the planet into their deity. Their prophets are now screaming that the people have turned against their god and are thereby bringing destruction upon themselves. I think they've got that part right -- they just have the wrong god.
The irony of worshipping the creation instead of the creator seems lost on them. (In fact, irony as a concept seems lost on them.) It's a much more convenient religion, since Mother Earth has not handed down any stone tablets, or any other revelation, to challenge her children to behavior that taxes them in any way. Recycling might take some extra effort, but it causes no ache in the spiritual muscles. No wondering why your benevolent God would put you through fill-in-the-spiritual-agony. No wrenching of the soul over whether or not littering is really evil, or evil in all circumstances. Earthism is the Mother of All Feel-Good religions.
It is not the trees and the oceans we have turned against. It is the Guy who made them."

Le quatorze juillet


Ik hou van Frankrijk en de Fransen. Ik voel mij thuis in Frankrijk - het is mijn tweede vaderland. In Nederland voel ik mij een wildvreemde, en over Duitsland zullen we het maar niet hebben zeker ? Dus is het een beetje feest vandaag, ook voor mij.

Een militarist ben ik zeker niet, maar het défilé van 14 juli - waar ik zojuist traditiegetrouw weer een deel van gezien heb - heeft iets, wat ik ook nooit teruggevonden heb in het gesjoffel dat wij hier het défilé van 21 juli noemen (daar kijk ik dan ook nooit meer naar).

Vive la France !

What ?

I am a contrarian because I am confused.

I am confused because I am a contrarian.

Sitting at the top

A crow was sitting on a tree, doing nothing all day.
A rabbit saw the crow, and asked : "Can I also sit like you and do nothing all day long?"
The crow answered: "Sure, why not."
So, the rabbit sat on the ground below the crow, and rested.
All of a sudden, a fox appeared, jumped on the rabbit and ate it.

To be sitting and doing nothing, you must be sitting very, very high up.

Paraskevidekatriaphobics

Whether it is true or not, I like the word : paraskevidekatriaphobics is said to mean having a morbid fear of Friday the 13th.

With my deepest sympathy to the sufferers.






Gent, place(s) to be


I used to be a sucker for books about Ghent, and apparently, I still am. Yesterday I bought "Gent Place(s) to be" (NL - F - D - E - ES) which is 50 % images about the city and 50 % publicity for various businesses and shops. Place(s) to be, indeed ...
The pictures are original and unusual to say the least. The result is a luxurious "coffee table book". Don't expect to learn much about sights or monuments : the legends are extremely short, and once or twice downright erroneous - the former seminary of the Ghent diocese is presented as the former "episcopal palace", but then there are no experts in that field left in the city government ...
I understand that a copy of the book is to be planted in every hotel room in Ghent. From that commercial point of view, it may prove to be an excellent initiative for the city and for its shopkeepers. For an old hand like myself, or even for a tourist looking for some information about the city and its history, there are better books to be had.
See : www.placestobe.be.

Benedict of Nursia

Since the European politicians and bureaucrats do not have the guts to recognize the historic fact that European civilisation is built largely on Christian values, I'll help them a bit.

"Op 11 juli viert de Kerk het feest van Sint Benedictus (480-547), patroon van Europa. Zijn geestelijk nalatenschap is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van Europa na de val van het West-Romeinse Rijk. Zijn kloosterregel, waarin arbeid, matigheid en stabiliteit hoog in het vaandel staan, heeft velen geïnspireerd" (from http://www.katholieknederland.nl/).


This is the feast day of Benedict of Nursia, the patron saint of Europe and one of the greatest inspirers of monastic life in Europe.

Charlemagne


I have written some 85 articles in a genealogy blog without any referral to that great bandit and statesman (and I believe canonized saint ?) from the early middle ages. Every self respecting genealogist needs at least a couple of lines who link him to the man, and as almost the whole of Belgium and environing countries descend from him (see the mathematics of genealogy) there is a significant chance to find one, except if you cannot find a link to a documented family in the middle ages, that is a family recorded in history before the parish registers were introduced.
Well, I have a couple of links to the great man, with a minimum of bastards to boot, but I'm not particularly interested in publishing any of them because I consider them non relevant - again, look at the geometrical progression of your number of ancestors and draw some conclusions.

I am sure that the ascendants of the Colins family will free another couple of lines at least to the big guy, but I'm not (yet ?) ready to spend time on it - because it is a fashionable and thus political correct thing to do. Not for me.

An exemple of a Charlemagne web site : http://www.kareldegrote.nl/. But there are others.

July 11 1839

On July 11 1839 Anna Maria (De) Colins - the “de” appears to have been added by the end of the 18th century - died at Lieferinge, where she had been born on November 12 1780. She was at the centre of a fantastic family lore, about which more will be written later, and which proved true after almost 200 years of oral transmission.

Anna Maria was a daughter of “sieur” Philippe Maximilien Sigmonde (?) Cornille De Colins and of Petronilla Van den Houte. The Colins family can be traced back to the 14th century. Anna Maria thus descended from a relatively well known family with a lot of soldiers, priests, nuns and civil servants in Flanders and Hainaut. The family had multiple branches, one of which - Colins de Ham - produced one of the “fathers” of sociology. The Colins family will also be addressed in a future article.
Anna Maria’s direct ascendants were “heren” (lords) of Lieferinge and Heetvelde, but wasted their holdings during the 18th century. Local lore still holds some frightening stories about these "gentlemen".

Anna Maria married Philippus Van den Houte, a local farmer, in 1812. One of their children was Maria Anna Van den Houte, born at Lieferinge in 1825, who became the second spouse of Charles Timmermans in 1857. Charles was born and died in Meerbeke (1812 – 1883). Maria Anna was listed as a maid, and later a farmer’s wife. From (relative) richness to (almost) rags in a couple of generations …

Charles and Maria Anna were the parents of my great-grandfather Josephus Timmermans (Meerbeke 1858 – Meerbeke 1929).

July 11

Niet alle Vlamingen zijn Vlaamsgezind.
Ik dus ook niet, hoewel sommige fransdolle "Brusseleirs" het mij soms moeilijk maken ...

July 10 1697

On July 10 1697 Catharina Gansemans died at Pamel. She married twice. From het first husband she had Catharina Van Nieuwenhove (Pamel 1663 - Pamel 1743). The whole following line lived in Pamel.
Catharina Van Nieuwenhove married Petrus De Vidts (1655 - 1726), who had a son Judocus (1703 - 1750), who begot Petrus Joannes (1749 - 1793). Then came Joannes Franciscus (1784 - 1839) who was the father of Joannes (1811 - 1881), the father of my great-grandfather Felix De Vidts.

This line was already mentioned under "July 5 1694".

July 10 1663

Maria Beeckman, born (baptized) at Okegem on May 19 1603 and married to Judocus Vernaillen, passed away at Okegem on July 10 1663. Her husband came from a line of sextons (koster) and became sexton-schoolmaster after a quarrel with his brother. He also did the maintenance of the tower clock and was alderman at Okegem (schepen) for a couple of years. He passed away at Okegem on September 1 1652.

Both my great-grandfathers in the maternal line descend from this couple.

--- My great-grandfather Felix De Vidts descended from their son Adrianus Vernaillen.

A very short overview : Adrianus fathered Michael (born at Okegem in 1657). Michael was the father of Egidius (Denderleeuw 1691 - Okegem 1759). Egidius's daughter Joanna was born at Impegem in 1725 and died at Pamel in 1791. She married Ferdinandus Van der Sleyen (Pamel 1724 - Pamel 1810). They had a son Michael (Pamel 1758 - Pamel 1827), who fathered Maria Elisabeth Van der Sleyen (Pamel 1811 - Pamel 1860). As stated before, Maria Elisabeth was the mother of my great-grandfather Felix De Vidts.

--- My great-grandfather Hermilianus Neukermans descended from their daughter Livina.

Livina Vernaillen married Niclaas De Mol at Okegem in 1666. Their son Judocus (Okegem 1669 - Okegem 1735) fathered Joannes (Okegem 1699- Okegem 1777) who was the father of Joanna (Okegem 1733 - Okegem 1791). Joanna married Petrus Van der Speeten (Okegem 1733 - Okegem 1786), the father of Cornelius (Okegem 1772 - Okegem 1806). Cornelius's daughter Alexandrina Van der Speeten (Okegem 1795 - Okegem 1831) mothered Catharina Asselman (Okegem 1823 - Okegem 1892) who was the mother of my great-grandfather Hermilianus Neukermans.

Familie en genealogie

Genealogie is mijn hobby en passie. Sommige (meestal oudere) familieleden begrijpen dat en puzzelen – al dan niet actief – mee.

Met de jongere generaties heb ik een “probleempje”. They can’t be bothered – gelukkig weten ze ook niets wat mij verder zou kunnen helpen. Wanneer ik weer eens over mijn stamboom begin zie ik de onrust in hun ogen flitsen. Genealogie is nog erger dan een dia-avond over de voorbije vacantie ! En hun gebarentaal zegt : sauve qui peut. Maar dat is ok – het is mijn hobby, niet de hunne.

Wat ik niet begrijp is hun totale desinteresse voor wie en wat voorafging. Ze weten niet dat de meeste mensen bij hun huwelijk vijftig jaar geleden al dik tevreden waren met een bed, een tafel, vier stoelen en een kast en dat ze ook niet meer konden kopen. Ze weten niet meer dat 50 jaar geleden autos uitzonderlijke machines waren, dat de meeste huizen noch lopend water, noch “kraantjesgas”, laat staan een badkamer hadden ; dat electriciteit pas recentelijk de dorpen had bereikt. Ze weten niet dat een toilet een hok in de tuin of stal was met als mobilair een dikke plank met een gat in boven een stinkende beerput. Ze hebben waarschijnlijk nooit de vorstroosjes op hun slaapkamervenster gezien. Ze weten niet dat mensen dagelijks stierven aan ziektes die nu als banaal en ongevaarlijk beschreven werden, en dat iemand met een radio nog een nieuwsbron was voor het ganse dorp.

Ze weten niet wat de vooruitgang voor ons gedaan heeft maar ze zien ook de negatieve zijde van de ongebreidelde groei van de jaren na de tweede wereldoorlog niet.

Ze weten niet hoe verse melk, verse groenten en vers fruit smaken. Ze hebben nooit het plezier gekend visjes te vangen in nog bijna onbezoedelde beekjes.

We hebben ze veel gegeven maar misschien nog meer ontnomen : vanzelfsprekende solidariteit, echt beleefde naastenliefde, vaste normen en waarden, en eerbied voor de ander. We hebben hun de stilte en het weldoende duister van de avond en de nacht afgenomen en hen blootgesteld aan de dictatuur van het lawaai en het beeld.

Hun dikwijls - meestal slechts oppervlakkige- egoïstische reflexen komen uit de graai-kultuur waarin we hen hebben opgevoed en waarin wij het slechte voorbeeld hebben gegeven. Wanneer puntje echt bij paaltje komt weten ze gelukkig meestal nog wel wat hen te doen staat en handelen ze zeer correct.

Ik dwaal af : genealogie interesseert ze van geen kanten (maar hopelijk worden ze ook een dagje ouder en maken dan niet dezelfde fout als wij vroeger : wachten met vragen stellen tot er niemand meer is die ze nog kan beantwoorden). Ze vinden het niet nodig te weten waar ze vandaan komen, en weten het dus effectief ook niet.

Ze aanbidden hun grootouders, maar hun overgrootouders kunnen hen bij manier van spreken gestolen worden. Die mensen zijn toch al lang dood en vergaan ? Maar zij vergeten dat hun aanbeden grootouders de overgrootouders zijn van hun eigen kinderen en dat een mens niet echt sterft zolang iemand zich hem of haar herinnert.

Daarom maak ik mij niet echt ongerust over hun gebrek aan belangstelling – indien ze later van mening veranderen zullen ze minstens een basis hebben om op terug te vallen. Maar het gaat snel : mijn eigen afstamming is al maar een vierde deel van de afstemming van mijn achterneefjes en nichtje, die in elk geval nog veel en veel te klein zijn om zich aan dit soort zaken te interesseren. Maar, indien hun ouders of zij zelf er ooit zin in krijgen : er is een basis en er is altijd werk voor de boeg.

Afval

Neen, ik zoek er echt niet naar !

Volgens De Standaard van vandaag werd berekend dat de serie megaconcerten die dit week-end plaats vonden 32.000 ton afval opgeleverd hebben : "drieduizend keer het gemiddelde jaarlijkse verbruik van een Brit".
Ik heb altijd geleerd dat een ton 1.000 kg is ; 32.000.000 kg gedeeld door 1.000 is nog altijd 32.000 kg afval per Brit.

Dat lijkt me toch wat veel niet, bijna 88 kg per dag ?

July 8 1893

Birth at Pamel of the fifth and youngest child of Felix De Vidts and Blondine Muylaert : Petrus Joannes De Vidts, my mother's uncle and thus my great uncle "Wannes". He passed away on May 5 1922 at Pamel.
He never married, and according to what my mother told me - if my memory serves me right - he had been ill for a long time. Even my mother did not know him that well ; he died when she was eight years old. I have seen a picture of him as a soldier on horseback but I do not have it in my collection.

I do not plan to systematically remember all my great uncles and aunts in this blog : I have a very significant number of them : 19 on my father's side and 15 on my mother's side, but most of them had children and grandchildren to remember them. Uncle Wannes did not.

Motu proprio

Ik keek er naar uit en het is er dan eindelijk toch van gekomen : de paus vereenvoudigt de voorwaarden waaronder de “oude latijnse” mis van “voor het tweede Vaticaans concilie” weer kan worden gevierd. Wat ik in de laatste veertig jaren – in de jaren dat ik nog kerkganger was of terug werd – aan “theatervoorstellingen” en “vernieuwingen” aan, om en rond het altaar heb gezien grenst aan het ongelooflijke. Ik heb meerdere keren op het punt gestaan de kerk uit te stormen : alle trucs leken wel goed om de “winkel” weer te vullen – wat overigens, behalve bij speciale gelegenheden zoals Kerstmis, Onze-Lieve-Vrouw vieringen en soms begrafenissen, nooit lukte. Dit lukt ook niet met de nieuwe maatregel, maar lijkt wel een stap in de goede richting.

Nu nog effen wachten om te zien of we niet blij zijn met een dode mus, want ik weet bij ervaring dat de pers meestal een week tot veertien dagen nodig heeft om met het juiste verhaal te komen, op voorwaarde dat het dan nog nieuws is.
Een probleem is wel dat een deel van de jongere priesters niet echt nog een grondige kennis van het Latijn heeft en dat een groot deel van de kerkelijke overheid (in Frankrijk en elders) niet zat te wachten op de “tridentijnse mis” van 1962.

Overigens valt af te wachten of een van de veronderstelde doelstellingen van de paus, het terug in de schaapstal halen van zeer traditionale afgescheiden katholieken zoals de volgelingen van aartsbisschop Lefebvre, wel zal lukken. Wanneer men de honderden splintergroepen van traditionele katholieken op het internet bekijkt moet men echt een diep geloof in de werking van de Heilige Geest hebben om de rooms katholieke kerk nog te zien als de “één en ondeelbare” monoliet die ze altijd heeft willen zijn.

Enfin, hoop doet leven, en ik zit “geduldig” te wachten op het organiseren van een “tridentijnse mis” in mijn omgeving.

Op het internet zijn honderden, zoniet duizenden, al dan niet betrouwbare sites te vinden over dit motu proprio en zijn voorgeschiedenis. Een van de betere ; http://www.catholicnews.com/data/stories/cns/0703892.htm.

Tour de France te Gent

Tot enkele jaren geleden zou ik blij, en stiekem misschien zelfs een beetje fier, geweest zijn met deze aankomst.

Nu gruw ik er van dat een groot deel van de stad gegijzeld, en het verkeer dagenlang ontregeld wordt voor en door een vulgaire circusvoorstelling met een bende zelfkickers en poenscheppers. Overigens ben ik er van overtuigd dat "De Ronde" al stilaan ineengezakt zou zijn als een oude pudding indien er niet zoveel enorme geldelijke belangen mee gemoeid waren. Sport ??? jaja ...

Maar ja, nog eens, panem et circenses, nu meer dan ooit. En de politiekers kunnen zichzelf ook weer eens in het zonnetje plaatsen.

Met mijn excuses aan de (mogelijks) eerlijk sportieve deelnemers en toch nog veel plezier gewenst aan de onverbeterlijke wielerfanaten.

The age of photography

I have photos of seven out of my eight great-grandparents. The exception is my mother’s maternal grandmother, Blondina Muylaert. She refused to have her picture taken , just as she refused to eat fish, because that came out of the sea in which all these dead drowned people had been eaten by the same fish. As she passed away in 1942, she surely had an identity card – and these carry photos. So there must have been at least one, but I never saw it, and my mother and uncle both told me she always refused to have her picture taken. Of two of the other couples I have a picture as a couple. For the fourth couple, I have a scan of the pictures of their identity card.
Photos were far from a common thing for ordinary people, small farmers or self employed people and workmen, even in the period following the first world war … I also have a picture of one of the eight couples who were my great-great-parents, and that’s it for the iconographic study of my ancestors.

There may be more photos of my great-grandparents and their parents floating around, but, as most of them had a significant number of children, the photos had to be divided amongst their offspring and since then, most may have ended in the dustbin (“Who the hell was that anyway ?”).

I must admit that I do not have the slightest inkling about the further offspring of my great-great-grandparents – all together, we may well constitute a small army ; and even in villages where many of them continued to live together, the sense of relationship died away after three or four generations. Moreover, the development of mass communications and transports has torn to shreds the fabric of village life and scattered families, who had lived in the same place for centuries, all over the map. A very distant relative has tried to find all the descendants for one of the couples – I heard it quite by chance – and what he collected for one of the eight couples was a sizeable book already.

My great-grandparents

Josephus Timmermans, Meerbeke December 8 1858 - Meerbeke October 11 1926 ; his wife Maria Elisabeth Goessens, Brussels March 8 1862 - Meerbeke August 12 1934.

Hermilianus Neukermans, Okegem October 3 1855 - Okegem September 7 1932, with his wife Clementina Broeckaert, Okegem November 11 1858 - Okegem November 8 1939 (in their garden).

Ravijst Petrus Joannes, Nieuwenhove January 1 1861 - Meerbeke January 21 1944, with his wife Joanna Maria (Leontien) De Schepper, Meerbeke July 18 1864 - Meerbeke December 11 1928.

Felix De Vidts, Pamel April 12 1853 - Pamel June 8 1940. I have no picture of his wife Blondina Muylaert, Denderhoutem June 4 1849 - February 10 1942.























Een mooie titel

Uit De Standaard van vandaag.

Titel : "Belgische economie krijgt allures van bazaar" ;
ondertitel : "Het vet lijkt van de economische soep, net voor de vergrijzing ons in de kuiten komt bijten."

Wie zei ook alweer dat economisten geen verbeelding hebben ?

150th anniversary of the apparitions of Our Lady in Lourdes

For a couple of years now, I have been a regular visitor the the Lourdes Shrine.
In February 2008 we celebrate the150th anniversary of the first apparitions to Bernadette Soubirous. And although Lourdes has more rooms that any other city in France, Paris excepted, it is hellishly difficult (no pun intended) to find a room for the dates of the first apparitions. Agencies have reserved blocs of rooms - whether they will be able to fill them remains to be seen - but frankly the situation looks grim for the pilgrim who eight months before the event has not yet booked a room. I found a room by a stroke of luck after an extensive search : single rooms are the most difficult to get indeed.
Over the years, the flow of people to roman catholic churches has fallen drastically to a mere trickle, but pelerinages to Lourdes hold their own and still are growing. Even when one admits that many visitors come to have a one time look at the "religious circus" in Lourdes, then to walk away in disbelief, there are millions every year who come for religious reasons and are deeply moved by their visit. No, faith is not dead yet, not by a long shot.
Ave Maria !

July 5 1694

On July 5th 1694 Joos De Vidts died at Pamel. He was born at Pamel on April 20 1627 and had ten children with Maria Van der Kelen (Pamel February 15 1625 - Pamel October 7 1676). At this point in time, we know his forebears up to his great-grandfather, and then the family fades into the mists of history.

Joos became a meisenier in Grimbergen on April 8 1669 - a copy of the letter confirming this has survived until now, although there is some confusion about the precise date. He was a well to do tenant farmer (pachter) working about 23 dagwand, which is roughly 6 hectares - and he even had a maid. But at least one third of his children died young.

Just one line in history :

* Petrus (1655 - 1726) son of Joos and Maria, married Catharina Van Nieuwenhove (1663 - 1743) ;
* Judocus (1703 - 1750) son of Petrus and Catharina, married Catharina Theresia Van Cauwelaert (1729 - 1805) ;
* Petrus Joannes (1749 - 1793) son of Joos and Catharina, married Carolina Van der Straeten (ca 1753 - 1801) ;
* Joannes Franciscus (1784 - 1839) son of Petrus and Carolina, married Maria Elisabeth Van Lierde (1790 - 1838) ;
* Joannes (1811 - 1881) son of Joannes Franciscus married Maria Elisabeth Van der Sleyen (1811 -1860) ;
* Felix (1853 - 1940) son of Joannes and Maria Elisabeth married Blondina Muylaert (1849 - 1942) ;
* Maria Antonia (1885 - 1949) daughter of Felix and Blondina, married Joannes Franciscus Neukermans (1886 - 1961) and went to live in Okegem.
* My mother Margaretha Felicitas Neukermans (1914 - 2000) was their daughter.



A second line, restarting with Joannes and Maria Elisabeth Van der Sleyen :

* Antonia (1840 - ?) daughter of Joannes and Maria Elisabeth, married Ludovicus De Schepper (1833 - ?) from Meerbeke ;
* Joanna Maria De Schepper (1864 - 1926) daughter of Antonia and Louis, married Petrus Joannes Ravijst (1861 -1944) from Nieuwenhove ;
* Rosalia Maria (1892 - 1973) daughter of Petrus Joannes and Joanna Maria (also Leontine), married Pieter Jozef Timmermans (1886 - 1953) from Meerbeke.
* My father Petrus Joannes Timmermans (1913 - 1980) was their son.

July 5 1635

On July 5th 1635 Judocus De Winne died at Okegem. He was married to Passchasia Schets. Both were “buitenpoorters” of Geraardsbergen (Grammont). They had eight children and I descend from their son Petrus who died at Okegem on June 20 1640. These are important people in my genealogy : I descend from them in a number of ways.

Petrus De Winne married twice. He had eleven children, nine of which issued from his second marriage to Anna sConinckx who was probably born at Iddergem and died at Okegem on May 12 1646. I descend from two of their sons : Adrianus and Petrus (+ 1660).

I give the bare outlines :

1. Adrianus De Winne begot Joanna who became the mother of Anna Van den Waterloop (1662 – 1740).
--- Anna's daughter Anna Asselman (ca 1690 – 1784) became the mother of Joanna De Mol (1733 – 1784) who was the mother of Cornelius Van der Speeten (1772 – 1806). His daughter Alexandrina (1795 – 1831) mothered Catharina Asselman (1823 – 1892) who was the mother of my great-grandfather Hermilianus Neukermans (1855 – 1932).
--- Anna Van den Waterloop also had a son Joannes Asselman (1692 – 1732), the father of Petrus (1729 – 1792) , who was the father of Franciscus (1769 – 1865), father of Andreas (1795 – 1875) who was the father of Catharina Asselman (see before).

2. Petrus De Winne ( + 1660) fathered Reinier (ca 1634 – 1701), the father of Catharina De Winne (1661 - 1730). I descend from her daughters Anna (1691 – 1759) Straetman and Joanna Straetman (1697 – 1762).
--- Anna Straetman’s ’s son Petrus Asselman (1729 – 1792) was the father of Franciscus (1769 – 1875) - both are mentioned before.
--- Joanna Straetman’s son Petrus Van der Speeten (1733 – 1786) fathered Cornelius (1772 – 1806), who fathered Alexandrina (1795 – 1831). Alexandrina and her daughter Catharina Asselman have been named before.

I’m not sure the list is complete – it is an illustration of the intertwining of families in small villages in the 17th – 18th century and really needs a genealogical graph to be well presented, although I’m not quite sure that even a graph would be perfectly legible.

But I am totally sure about the fact that I could never have gotten this far with my research without the exceptional work of Dr Herman Van Isterdael “Families en Personen te Okegem (Ninove) 12e eeuw – 1900 en Impegem (Liedekerke) 17e eeuw – 1804” published by the VVF Aalst in 2003.

Torfs en KUL

Sorry, dit is bijna een slechte woordspeling. Ik hou ervan de opinies van Prof. Rik Torfs in De Standaard te lezen – ik hou van zijn lichte, badinerende stijl en zijn meestal verfrissende, relativerende standpunten. Hij is een van mijn geprefereerde auteurs. Maar het artikel dat hij in het dagblad van vandaag gepleegd heeft met zijn collega Philippe Van Parijs van de UCL “me fait monter la moutarde au nez”.

Blijkbaar zijn er ernstige meningsverschillen tussen de “katholieke” universiteit van Leuven en het Vaticaan, onder meer omtrent bio-ethische problemen (in vitro fertilisatie, onderzoek op embryo’s enz).
De krant heeft al gemeld dat Leuven het predicaat katholiek zou kunnen verliezen – geen ramp voor de universiteit, maar mogelijk wel voor de faculteit Godgeleerdheid, waarvan de diplomas dan niet meer erkend zouden worden door “Rome”.
Op een meesterlijke wijze draait Torfs rond de pot als een kat om de hete brij - zegt nu eens ja, dan weer nee, en dan weer misschien. Een wollig stukje om de kool en de geit te sparen (oei, hoe oneerbiedig ...).

“What’s in a name ?” - de universiteit van Leuven is niet katholieker dan die van Gent of van Luik – waarom dan nog verder doen alsof ?
Maar dit is slechts de mening van een “... katholiek in de traditionele of zeer traditionele zin, maar iedereen weet dat die laatste groep een minderheid is geworden.” Het zij zo. Amen.

Family events on July 4

On July 4 1692 Joannes Wynant passed away at Denderhoutem. He was an ancestor - six generations removed - of my great-grandmother Blondine Muylaert (Denderhoutem June 4 1849 - Pamel February 10 1942).

On July 4 1857 Amandus Neukermans passed away at Okegem, aged 33 years : he was born at Okegem on March 15 1824. On September 6 1849 he married Catherina Asselman (Okegem June 7 1823 - Okegem January 10 1892) . They had 5 children. Hermilianus, my great-grandfather (Okegem October 3 1855 - Okegem September 7 1932) was their fourth child : he never knew his father since he was less than two years old when his father died.

Amandus was a miller's man (molenaarsgast) and his wife never remarried. The couple lived on the Rattenberg where my grandfather eventually passed away. The property was then sold : it had probably been in the family since the Neukermans arrived in Okegem late in the XVIIth - early in the XVIIIth century.

July 4


To all my American friends : happy 4th of July !

Although I am far from happy with the evolution of and in the USA over the last years, I will never forget what your country has done for us in the last century.

And to my Canadian friends - it is unforgiveable that I stupidly forgot to wish you all a happy July first. What your country did for us must for ever be remembered !

July 3 1737

On July 3d 1737, Joannes Baveghems died in Pamel, almost 46 years old. He was a blacksmith. He had been born in Meerbeke on August 7 1681 and was married to Joanna Maria De Vidts, born in Pamel on January 3 1683. She preceeded him in death at Pamel on April 13 1726 at the age of 43. The marriage took place at Pamel on Februari 10 1711.
Joanna Maria was a descendant from the second De Vidts line in Pamel (not the one my great-grandfather Felix descended from in a direct line : she descended from Guillelmus, born around 1530 ; Felix descended from Gheeraert, possibly a brother of Guillelmus). She became a "meisenier" in Grimbergen on December 11 1715. By that time, meisenier was an honorary title without much real contents, but still much sought after by the families that could apply for it. The couple first lived in Meerbeke but returned to the Dries in Pamel when Joanna's parents had passed away. Joannes and Joanna Maria had 5 children at least, of which Elisabeth was the youngest.

Elisabeth Baveghems was born at Pamel on September 7 1723 and died at Pamel age 83 on June 29 1807 . Like her mother she became a meisenier on June 9 1751. She must have been relatively well to do as she was listed as a "rentenier". She married twice. Her first husband was Martinus Gerardus Van Lierde, a miller from a well known miller family. They married at Pamel on September 3 1743 and had 7 children. Martinus was born in Idegem or Appelterre before 1723 and died at Pamel on April 6 1754. Elisabeth was his second wife - his first marriage lasted about a year and his first wife was a widow herself of one of Martinus's relatives ... Family relationship sometimes got quite complicated at that time - widows with children stood almost no chance when they stayed single.

Their third child, Joannes Josephus Van Lierde (Pamel, June 19 1746 - Pamel April 1 1811) was a miller too and became a meisenier on March 22 1784. He married Maria Josina Covens (Pamel October 8 1759 - Pamel April 12 1827) at Pamel on January 26 1782 and they bred 11 or 12 children.

Their second daughter Maria Elisabeth Van Lierde (Pamel February 28 1790 - Pamel April 27 1838) married Joannes Franciscus De Vidts (Pamel June 21 1784 - Pamel January 24 1839) at Pamel in September 1809. Around 1808 - 1809, they built one of the first houses on the Varing , which, one hundred years later became the new center of Pamel. Their house was known as 'te Koddekes" until very recently. It still stands and is among the eldest on the Varing. Joannes was known as an inn keeper, a cabaretier, and, occasionally, as a "rentenier". In this marriage, the two De Vidts lines in Pamel came together, not for the first, and probably not for the last time. They had eight children, two of which went to live in Ninove.

Their eldest son Joannes De Vidts (Pamel January 25 1811 - Pamel August 27 1881) married Maria Elisabeth Van der Sleyen (Pamel May 9 1811 - Pamel July 22 1860) at Pamel in May 1834. Joannes probably followed his wife to the Koe(i)straat. Their youngest son Felix was my great-grandfather. As he was born op April 12 1853 he was seven years old when his mother died. I already wrote about him elsewhere in this blog and will do so again. He passed away op June 8 1940.

Genealogie - liefhebbers of amateurs ?

Genealogie is een populair tijdsverdrijf geworden, vooral voor oudere mensen. Een bezoekje aan een van de vestigingen van het Rijksarchief kan je daar snel van overtuigen. Mijn liefde voor genealogie bestaat al sedert mijn tienertijd maar kon pas opvlammen na mijn pensionering.

De gemakkelijk beschikbare gegevens groeien snel aan. Vele mensen maken stambomen, gezinsreconstructies enz. en laten anderen daar mee van genieten. Daar zijn we zeer dankbaar voor.

Een ding moet me echter van het hart : ik surf zeer regelmatig op meerdere genealogische sites en werkgroepen. En ik schrik bijna dagelijks van het erbarmelijke taaltje waarin vele berichten en/of vragen gesteld worden. Dit geldt zowel voor het Vlaams - ik zal een inspanning doen en het Nederlands noemen - als voor het Frans.

Iedere genealoog weet dat hij alle gegevens aan de bronnen moet nachecken, een eerlijk gebod dat slechts weinigen - wegens gebrek aan tijd - kunnen of willen naleven. Indien de gegevens die men op internet vindt even (on)betrouwbaar en even (on)critisch benaderd zijn als het taalgebruik, dan zijn we inderdaad zeer ver van huis ... en zitten veel van onze collega's op een genealogisch dwaalspoor ...

In short : the language of many genealogy fans is simply terrible and full of elementary mistakes ; what if their data are as unreliable as their language ?

Okegem 1815

Zelfs nog een kleine tweehonderd jaar geleden was Okegem niet veel meer dan een verzameling armzalige hutten. Ik durf weleens met weemoed denken aan het dorp van de jaren 1940 - 1950 dat intussen totaal toegebouwd, verbouwd en, in mijn ogen, "vermassacreerd" is.

Maar niets is eeuwig : het dorp van mijn grootouders zou zo goed als onherkenbaar geweest zijn voor hun eigen overgrootouders, behalve misschien de kerktoren en een of ander deel van een oud boerenerf.

Uit een reisverhaal door de Engelse kapitein Alexander Cavalié Mercer blijkt dat het Okegem van de jaren 1940 - waar nog steeds geen gas en lopend water beschikbaar was - totaal moet verschild hebben van het dorp uit het begin van de jaren 1800, die we toch al als "moderne " tijd durven bestempelen.

Mercer was een officier in het leger van de hertog van Wellington, dat in 1815 de Noordzee overstak en vanuit Oostende ten strijde trok tegen het leger van Napoleon. Deze strijd vond zijn beslag in de alom gekende slag bij Waterloo. De troepen waartoe Mercer behoorde, hadden voorafgaandelijk manoeuvres in de onmiddellijke omgeving van Okegem. Mercer zelf resideerde in Strijtem en maakte tussen de voorbereidingen door verschillende uitstapjes in de omgeving, die hij nauwgezet bijhield in zijn dagboek.

"Een van mijn eerste ritten gold, zoals dat hoorde, Ninove. In plaats van de hoofdbaan van Brussel naar deze stad te nemen, die door Meerbeke loopt, nam ik een zijweg naar Liedekerke en sloeg op korte adstand van dit dorp links in. Ik trok over de liefelijk vloeiende Dender, tegenover het kleine dorp Okegem, door middel van een landelijke brug op palen gebouwd, die zo smal en zwak was, dat ik mij niet zonder aarzelen en tenslotte met mijn paard aan de toom er over waagde. Ik vond de officieren en de troep hier zeer schamel gehuisvest, in niets beter dan hutten met een armzalig uitzicht. Hier was niets dat de vergelijking kon doorstaan met onze heerlijke van tapijten voorziene salons" (van het kasteel ?) "te Strijtem, waaraan we, tussen haakjes, stilaan gehecht raakten, vooral sedert het goed weer ingevallen was en ons geleerd had hun koelte en verfrissend demi-jour te waarderen. Aan de overzijde van de rivier was de streek niet belangwekkend, zoals ik elders vermeld heb. Het uitzicht verbeterde echter enigszins naarmate wij Ninove naderden. Deze stad, met een uitgestrekt witstenen klooster, dat op het hoger gelegen gedeelte van de grond gebouwd was, had een vrij indrukwekkend voorkomen."

De belangrijkste veranderingen van de dorpsstructuur in de 19e eeuw waren het gevolg van de aanleg van de spoorweg van Dender en Waes in 1855. Die had onder meer tot gevolg dat de eeuwenoude poel op een gedeelte van wat nu het dorpsplein is gedempt werd - het station zelf en het Stationsplein werden pas later aangelegd (zie Mededelingen Heemkring Okegem, 11e jaargang, nr 3).

De tekst van Mercer werd gedeeltelijk overgenomen uit : http://www.ninove.be/frmverdstad.asp?pg=http://www.ninove.be/diensten/toeri/reisverhaalMercer.asp.

Voor Mercer zelf : zie http://waterloobattletours.users.btopenworld.com/page27.html

Graaicultuur ? van de vakbonden ???

Half "weldenkend" België staat op stelten om de hoge ontslagvergoedingen bij Opel te Antwerpen aan te klagen. Zelfs de algemeen hoofdredacteur van een "kwaliteitskrant" vindt het nodig in de pen te kruipen om zijn hemelshoge verontwaardiging uit te drukken.

O ja, ik ben ook verontwaardigd ! Toen de overdracht (afbouw) van de Volkswagenfabriek te Vorst aan Audi werd gemeld kon ik, voor het eerst sedert lang, en met veel moeite, nog enig begrip opbrengen voor de "patroons" : in die fabriek was het blijkbaar voldoende dat er een vlieg op de lopende band ging zitten om een staking uit te roepen. Maar Opel Antwerpen, een van de meest performante fabrieken van GM, wordt ook afgeslankt, waarschijnlijk omdat de top geredeneerd heeft dat dit voor hen het minst moeilijkheden zou opleveren, of ja, zelfs uit puur provincialisme - het is niet de eerste keer dat zo iets gebeurt, zeker niet wanneer onze oosterburen een vinger in de pap hebben. En wees maar niet verwonderd wanneer binnen een paar maand of jaar, eenzelfde "stoot" wordt uitgehaald met de ultra performante, onaantastbare Volvo fabrieken te Gent.

Eens te meer wordt de "onstuitbare" globalisering aangevoerd als drogreden : het spijtige is dat de redenen die de top er uit afleidt blijkbaar enkel voor de top zichtbaar en begrijpelijk zijn en dat de vakbonden blijven meespelen in dat sprookje. Eigenlijk is dit niet meer dan een prachtig voorwendsel om het aloude "divide et impera" toe te passen.

Ik ben bereid diep te buigen en mijn woorden in te slikken nadat de eerste multinational haar kaarten en bewijzen op tafel legt, maar dat kan niet wegens het heilige concurrentieprincipe ... Want het vrijwaren van het concurrentieprincipe is nu eenmaal zoveel belangrijker dan het vrijwaren van de werkgelegenheid.

Ik heb het vroeger elders al geschreven : collectieve ontslagen duiden op een mislukking, en wie is er verantwoordelijk voor het bedrijfsbeleid ? Juist - dus bij collectieve ontslagen eerst de top de straat op, en zonder gouden handdruk - zij zullen snel genoeg ander werk vinden.

Over de hoogte van de ontslagvergoedingen bij Opel wil ik zelfs geen commentaar geven, maar ik raad iedereen aan de vergelijking te maken tussen wat een werknemer ontvangt en wat een top manager ontvangt wanneer hij aan de deur gezet wordt. Het enige andere verschil tussen beiden is dat een arbeider meestal geen boter op het hoofd heeft, en misschien, heel misschien, is hij ook beter in zijn job ...

Iedere dag graait er wel ergens een kliekje top managers uit de pot zonder dat er al te veel kabaal over gemaakt wordt. Dit is pas de tweede keer dat de werknemers er niet totaal bekaaid afkomen, en het "weldenkende" deel van het land staat op zijn kop.

We leven inderdaad in een graaicultuur, onder het Diktat van de multinationals : niet het bijna machteloze "weerstaan" aan het systeem maakt de economie en de maatschappij kapot ; daar is het systeem, en zijn de multinationals zelf voor verantwoordelijk. Want wie geeft een paar zelfverkozen personen, die niemand verttegenwoordigen dan geld en eigenbelang, het recht te beslissen over het leven van duizenden werknemers ?
Het is hoog tijd om Marx te moderniseren : tegenover de globale macht van enkele duizenden topmanagers moet een globale macht van regeringen gesteld worden : regeringen aller landen, enz ...

Age ?

A short one for today :

"Age is an issue of mind over matter. If you don't mind, it doesn't matter. "

(Marc Twain)